امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 24 September , 2024
امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 9291
خانه » سنگ ها تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴ |

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

ياقوت قرمز (Rubis): فشار خون خيلى پايين را افزايش مى دهد و حالت ناتوانى و ضعف را از بين مى برد. عمل متابوليسم بدن را آسان و غدد و اعصاب را تقويت مى كند. اين سنگ در حالت تمركز موجب پرورش نيروهاى معنوى مى شود. حامى خوبى در برابر انرژى هاى منفى مى باشد. ياقوت […]

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

ياقوت قرمز (Rubis): فشار خون خيلى پايين را افزايش مى دهد و حالت ناتوانى و ضعف را از بين مى برد. عمل متابوليسم بدن را آسان و غدد و اعصاب را تقويت مى كند.
اين سنگ در حالت تمركز موجب پرورش نيروهاى معنوى مى شود. حامى خوبى در برابر انرژى هاى منفى مى باشد.
ياقوت قرمز به متولدين مرداد، فروردين، تير تعلق دارد و براى چاكراى ريشه و قلب استفاده مى شود براى تخليه در آب جارى شسته شود.
یاقوت، یکی از زیباترین و ارزشمندترین سنگ‌های قیمتی جهان است که از زمان‌های قدیم مورد توجه بشر قرار گرفته است. این سنگ با رنگ‌های جذاب و درخشان خود، نه تنها به عنوان جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه در فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف نیز دارای معانی و نمادهای خاصی است. در این مقاله، به بررسی تاریخچه، انواع، خواص، کاربردها و ارزش یاقوت خواهیم پرداخت و در نهایت به نتیجه‌گیری درباره اهمیت این سنگ قیمتی خواهیم رسید.

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

خواص درمانی یاقوت ارغوانی

به گزارش گروه سنگ ها سایت اخبار جهان:

ياقوت ارغواني يكي از بهترين سنگهاي شفابخش است. خاصيت اين سنگ عمدتاً به خاطر اين است كه مي تواند هرنوع احساس منفي را از وجود شخص بيرون بكشد و ضمير او را پاك و شفاف كند.

در مورد كودكان مي تواند اضطراب و آشفتگي ناشي از بلوغ، يا هرنوع غم و افسردگي مربوط به شكست تحصيلي، يا شنيدن اخبار ناخوشايند مثل طلاق يا مرگ، و غيره را در آنها از بين ببرد.

ياقوت ارغواني در اين گونه موارد تمام احساسات منفي را به طرف خود جذب ميكند و به كودك آرامش مي بخشد.
براي بچه هايي كه ناتواني هاي گوناگون دارند و يا دچار مشكلات جسمي و روحي هستند چند تكه سنگ ياقوت ارغواني در اتاق آنها باعث مي شود اين نيروهاي منفي از وجود آنها تخليه شود و اتاق آنها به يك وضعيت آرام و متعادل برگردد.
براي درمان دردهاي موضعي، سنگ ياقوت ارغواني را به طور مستقيم به مدت 20 دقيقه در روي محل درد يا اطراف آن بگذاريد تا تسكين يابد

ياقوت كبود (Sophir)

يكى از سنگهاى مناسب براى مديتيشن است.
شما را در تصميماتتان حمايت مى كند.
اين سنگ با ارتعاشات خود انرژى صاحبش را تقويت مى كند. ياقوت كبود سنگ عقل، واقعيت و خرد است.
اين سنگ را براى از بين بردن بيخوابى كه موجب ناراحتى هاى عصبى مى شود، بايد روى چاكراى پيشانى يا چشم سوم قرار داد.
براى بسيارى از بيماريها از جمله ناراحتى هاى پوستى- مو- ناخن سوزش معده و ناراحتى هاى مزمن گوش – فك – سينوسها- تومورها- سرگيجه بسيار مؤثر است.
براى كودكانى كه دچار لكنت زبان هستند مى توانند آن را به همراه كلسدوئين(Calcedoine) به گردن خود بياويزند.
براى تخليه اين سنگ را در نمك خشك دريا قرار دهيد و در حدود يك ساعت بگذاريد در نور خورشيد شارژ شود.
اين سنگ به متولدين ارديبشهت، شهريور، اسفند، آبى تيره آن به آذر و آبى روشن آن به خرداد تعلق دارد.

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

خواص درمانی یاقوت کبود

اين سنگ جهت کسب انرژي مثبت مفيد مي باشد

طريقه استفاده

يک قطعه سنگ ياقوت کبود را به مدت ده دقيقه داخل مقداري آب قرار داده و بلافاصله آن را بر روي چاکراي سوم ( کمي بالاتر از ناف) بگذاريد تا انرژي هاي مثبت آن جذب بدن شما گردد. شما اين امواج مثبت را همچون يک نسيم سرد احساس خواهيد کرد.

توصيه ها

افراد مبتلا به بيماريهاي کليوي، معده و سرفه هاي شديد، از لمس نمودن و يا قرار دادن اين سنگ در هاله خويش اجتناب نمايند.
از قرار دادن اين سنگ در کنار مواد خوراکي، اکيدا” اجتناب نماييد چرا که انرژي هاي مواد خوراکي را دچار اختلال کرده و گاه نيز انرژي خطرناک و منفي به وسيله مصرف مواد خوراکي وارد مدارات الکترو مغناطيسي اطراف بدن انسان ها مي شوند.
براي مثال: چنانچه يک عدد سيب را در کنار يک قطعه سنگ ياقوت کبود قرار دهيد، انرژي آزاد شده از سنگ، داخل ميوه خواهد شد.
توصيه مي شود افراد مبتلا به بيماريهاي کبدي و معده و حتي ريوي ،از قرار دادن اين سنگ بر روي چشم سوم خويش جهت کسب انرژي استفاده نکنند.

سنگ متولدین تیر ماه

سنگ‌ متولدین‌ تیرماه‌ ، یاقوت‌ قرمز RUBY میباشد. رنگ‌ قرمز یاقوت‌ سمبل‌ عشق، میهن ‌پرستی‌ و خشم‌، و رنگ‌ مورد علاقه‌ کودکانِ پرخاشگر است. سنگ یاقوت در اروپا در اواخر قرون‌ وسطی ، سنگ‌ مورد علاقه‌ کشیشان‌ بود ؛ آن‌ را روی‌ انگشتر می ‌گذاشتند و می‌ گفتند از بهشت‌ آمده‌ است. یاقوت بین‌ سنگ‌های‌ قرمز بیشترین‌ خواهان‌ را دارد و با ارزش‌ ترین‌ است. پس‌ از الماس، یاقوت‌ قرمز سخت‌ ترین‌ کانی‌ محسوب‌ می‌شود و در سایزهای‌ بالاتر از پنج‌ قیراط ، از الماس‌ با ارزش‌ تر است. یاقوت سرخ در میان‌ جواهرات‌ به‌ سلطان‌ سنگ‌ها شهرت‌ دارد.
یاقوت‌ قرمز دارای خواص‌ درمانی‌ برای‌ جسم‌ و روان‌ است. از این‌ سنگ‌ برای‌ بیماری ‌های‌ قلبی ، تنظیم‌ جریان‌ خون‌ و تقویت‌غده‌ فوق ‌کلیه‌ استفاده‌ می ‌شود.یاقوت سرخ فشارخون‌ را افزایش‌ داده و حالت‌ ضعف‌ و ناتوانی‌ را در جسم از بین‌ می ‌برد. بینایی‌ را تقویت‌ می ‌کند و جریان‌ خون‌ را در ناحیه‌ چشم‌ها به‌ گردش‌ می‌ اندازد.این‌ گوهر توانایی، نیرو، زندگی ، شهامت ، شجاعت‌ و تفکرات‌ مثبت‌ را تقویت‌ می ‌کند. یاقوت مشهور است به خداوندگار گوهرها. یاقوت در باور پیشینیان بر پایه باور و خرافات پیشینیان همه گوهرها در آتش می‌گدازد بجز یاقوت سرخ. محمد بن محمود همدانی در کتاب عجایب‌نامه درباره یاقوت می‌گوید:
طبع وی گرم و خشک است، به درجه رابع٫ هر که با خود دارد از طاعون ایمن بود. یاقوت از زر و سرب سنگی‌تر بود.
معدن وی کوه رهون است به سرندیب که آدم به آن فرو آمد، و در میان دریاست. هر که یاقوت با خود دارد، خون در تن وی صافی کند و از خمود و سکته و صرع ایمن بود.
یونانیان‌ مهتقد بودند که‌ یاقوت سرخ به‌ صاحبش‌ نیروهای‌ خاصی‌ از جمله‌ سلامتی ، دانش ، ثروت‌ و موفقیت‌ در عشق‌ می‌دهد. همچنین‌ معتقد بودند اگر در سمت‌ چپ‌ لباس‌ روی‌ سینه‌ با سنجاق‌ سنگ‌ یاقوت بگذارند ، زندگی‌ آنها همراه‌ با صلح‌ و صمیمیت‌ می شود و اگر سربازی‌ یاقوت با خود داشته باشد شکست‌ناپذیر می‌ گردد. در قرون وسطی تصور می شد که یاقوت با تغییر رنگ و تبدیل آن به رنگ سرخ تیره تر، دارنده خود را از خبری ناگوار، بیماری و یا بداقبالی بر حذر می داشته است

یاقوت عربی شده واژه پارسی یاکَند می‌باشد.یاقوت دارای ترکیب اکسید آلمینیوم Al2o3 است که به دلیل وجود عناصر واسطه به رنگهای متفاوتی یافت می شود . ترکیب شیمیایی یاقوت آلومین خالص است که ممکن است به مقدار کم با مواد دیگر از قبیل کروم و آهن آغشته شود. در مشرق زمین بر این باور بودند که سنگ یاقوت نشانه زندگی و حیات است و معتقد بودند که قطره های خون قلب مادر زمین یاقوت است و این جواهر زیبا یک سنگ خود افروز به شمار می رفت و به همین دلیل این سنگ را تابناک نیز می نامیدند.

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

در تجارت بین المللی یاقوت قرمز را Ruby و رنگهای دیگر یاقوت را Sapphire می نامند و همیشه این نام با رنگ آن همراه است مثل Blue Sapphire (یاقوت کبود) ، Yellow Sapphire (یاقوت زرد) و Colorless Sapphire (یاقوت بیرنگ) از آنجائیکه سختی یاقوت ۹ است سنگی مناسب برای استفاده در صنعت جواهرسازی میباشد و در زمینه جواهرات کاربرد فروانی دارد

مهمترین معادن که دارای بهترین کیفیت یاقوت قرمز در دنیا می باشند , در کشور برمه یا میانمار Myanmar میباشد.
یاقوتهای قرمز خالص و یا دانه اناری که از معدن mogok برمه استخراج می گردد , در دنیای تجارت از ارزش بالایی برخوردار هستند. رنگ قرمز یاقوت با معانی متفاوتی در تاریخ و فرهنگ ها به همراه بوده است. برای مثال در برخی از فرهنگها رنگ قرمز به رنگ قرمز خون جاری در بدن تشبیه شده است که به انسان قدرت زندگی می دهد.
خصوصیات فیزیکی و نوری: بلورهای یاقوت سرخ در سیستم تریگونال متبلور شده اند اما تنوع آنها به محل حضورشان بستگی دارد. برای مثال یاقوتهای برمه ای معمولا به صورت منشورهای هگزاگونال تخت با دو انتها معین می شوند.
از لحاض فیزیکی کریستال یاقوت دارای شکستگیهای ناهموار و صدفی بوده و کلیواژ یا رخ ندارد. یاقوت درخشندگی شیشه ای دارد. جذب طیفی کریستال یاقوت در خط قرمز، زرد، سبز و بنفش است.

کروم فلز رنگساز یاقوت‌ قرمز است. امروزه‌ ذخایر مهم یاقوت‌ در برمه، تایلند ، سریلانکا و تانزانیا و معدن‌ جدیدی‌ در ماداگاسکار وجود دارد. یاقوت‌های‌ قرمز راف را در کشور تولید کننده‌ تراش‌ می‌ دهند. انواع‌ یاقوت‌ قرمز مصنوعی به‌ شکل‌ شیشه‌ و دابلت‌ DOBLET در بازار یافت‌ می ‌شوند. اسپینل‌ SPINEL ، گارنت‌ GARNET و همچنین تورمالین‌ قرمز RED TOURMALINE کریستالهای‌ مشابه یاقوت هستند که‌ رنگ‌ آن‌ مانند یاقوت سرخ میباشند،ولی در حقیقت‌ گوهرهای‌ گرانبهای‌ دیگری‌ هستند.

امروزه بیشترین یاقوت‌های ستاره مصنوعی یا ترکیبی هستند.یکی‌ از نشانه‌ها برای‌ تشخیص‌ یاقوت‌ اصل‌ از بدل‌ آن‌ است‌که‌ سنگ‌ ِاصل، اشعه‌ فرابنفش‌ را از خود عبور می‌ دهد و انواع‌ مصنوعی > سنگ: ‌ این‌ ویژگی‌ را ندارند.
پس از یاقوت قرمز ، یاقوت کبود با ارزش ترین سنگ در خانواده ی یاقوت هاست .بهترین رنگ طبیعی یاقوت کبود از معادن کشمیر هند استخراج می گردد و دارای رنگ آبی پررنگ مخملی است . البته یاقوتهای سریلانکا هم می توانند دارای رنگ زیبای یاقوت کبود کشمیر هند باشند. وجود عناصری مانند تیتانیوم و آهن باعث ایجاد رنگ آبی مایل به بنفش در یاقوت کبود می شود .

منابع مهم یاقوتهای کبود

از منابع مهم یاقوتهای کبود می توان کشمیر هند ،سریلانکا ، برمه ، تایلند ، پاکستان ، افغانستان , استرالیا و آمریکا را نام برد .
خصوصیات فیزیکی و نوری : کریستال سافایر در سیستم تریگونال متبلور می شود و شکل گیری آن به شرایط معدن وابسته است. مثلا سافایرهای معادن سریلانکا به شکل دو هرمی متبلور می شوند. با اینکه سافایرها دارای شکستگیهای صدفی و ناهمواری هستند اما رخ واقعی ندارند و دارای درخشندگی شیشه ای میباشند.

در درجه بندی کیفیت و ارزش یاقوت چهار عامل مهم تأثیر گذار هستند که عبارتند از:

  • رنگ Color : رنگ مهمترین فاکتور در قیمت گزاری کانیهای رنگی و یاقوت هاست .برای مثال یاقوت قرمز می تواند دارای رنگ قرمز ،نارنجی یا قرمز مایل به بنفش باشد ولی بهترین رنگ یاقوت قرمز، رنگ قرمز خالص همراه با مقدار کمی از رنگ بنفش می باشد که به آن یاقوت دانه اناری سرخ می گویند.
    باید توجه داشت که قیمت یاقوت قرمز هنگامی که رنگ قرمز یاقوت همراه با رنگ بنفش و یا نارنجی و یا حتی قهوه ای باشد , کاهش می یابد.از طرف دیگر رنگ قرمز یاقوت باید از غلظت خوبی برخوردار باشد زیرا پایین بودن غلظت رنگ باعث تغییر رنگ قرمز به رنگ صورتی میشود که قیمت آن کمتر است.
  • پاکی Clarity : پاکی سنگ عبارت است از خالی بودن سنگ از هرگونه ناخالصی های درونی و مشکلات سطحی.
    به عبارتی همانند دیگر سنگهای گرانبها هر چه پاکتر باشند به قیمت آن افزوده می شود زیرا وجود ناخالصی ها در سنگ نه تنها از زیبایی سنگ می کاهد بلکه در شفافیت , استحکام و رنگ سنگ تأثیر می گذارد .
    دقت داشته باشید که یاقوت قرمز پاک، بسیار کمیاب بوده و از قیمت بسیار زیادی برخوردار هستند.
  • برش Cut : لازم به ذکر است که اگر یاقوتی با دقت بسیار برش خورده باشد می تواند دارای رنگ و جلای بهتر باشد در هنگام خرید به شکل هندسی سنگ برش خورده توجه شود که از قرینگی کاملی برخوردار باشد .اگر برش سنگ مورد نظر گرد است باید کاملاً گرد باشد و تمام صفحات برش خورده بر روی سنگ از نظم و ترتیب خاصی پیروی کنددر غیر این صورت از بهای سنگ کاسته میشود .
  • وزن Carat Weight : واحد اندازه گیری وزن یاقوت ها همانند دیگر سنگهای گرانبها و نیمه گرانبها بر اساس قیراط می باشد . یک قیراط ۰٫۲ گرم و یا هر ۵ قیراط یک گرم است. هرچه وزن سنگ بیشتر شود قیمت آن هم تصاعدی افزایش می یابد زیرا هر چه اندازه و وزن بیشتر شود ,کمیاب تر بوده و گرانبهاتر است.
انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

یاقوت مصنوعی

امروز به دلیل کمیابی یاقوت های طبیعی با کیفیت ، صنعت ساخت یاقوت های مصنوعی و بهسازی در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است یاقوت مصنوعی synthetic corundums برای اولین بار توسط آگوست ورنیوال شیمیدان فرانسوی ساخته شد وی فرآیند ذوب- شعله را برای تولید یاقوتهای ارزان قیمت در سال ۱۸۸۶ اختراع کرد. صنعت ساخت یاقوت های مصنوعی از سال ۱۹۰۲ آغاز و به صنعت جواهرسازی راه یافت. این نوع یاقوت ها دارای خواص فیزیکی و نوری ،ترکیب شیمیایی و ساختمان کریستالی یکسان با نمونه های طبیعی خود هستند و جداسازی آنها از نمونه های طبیعی از روی ناخالصی های آنها در لابراتوارهای گوهرشناسی میسر بوده و گاهی این کار توسط گوهرشناسان و در بعضی از نمونه ها می تواند بسیار دشوار باشد و از آنجایی که سنگهای مصنوعی از قیمت کمتری برخوردار هستند حتماً قبل از خرید از اصالت آنها باید اطمینان حاصل شود.

یاقوت های بهسازی شده (Enhanced Corundums)

صنعت بهسازی یاقوت به قرن ها پیش بر می گردد، ولی در سالهای اخیر سرعت چشمگیری در ابداع روش های جدید بهسازی یاقوت دیده می شود . توجه داشته باشید که یاقوت ها به دلایل زیر بهسازی می شوند :

  • افزایش ،کاهش و یا تغییر رنگ در سنگ
  •  افزایش بیشتر شفافیت در سنگ
  • افزایش استحکام بیشتر سنگ
  •  بوجود آوردن پدیده ستاره ای در یاقوت ها و یا از بین بردن آن البته قابل ذکر است که کریستالهایی که مورد بهسازی قرار گرفته اند شاید از زیبایی و استحکام خوبی برخوردارباشند ولی باید با ذکر نام کریستال بهسازی شده و با قیمت پایین تر ارائه شوند و نه به عنوان سنگهای طبیعی با قیمتهای گزاف.برای روشن تر یا تیره تر کردن رنگ کریستال یاقوت کبود برای اینکه در بازار جهانی با قیمت بیشتری به فروش برسند از حرارت Heat استفاده می شود .

موارد استفاده کریستال یاقوت

چنانچه یاقوت ها از کیفیت مناسبی برخوردار باشند، در صنایع جواهر و جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرند ،در غیر این صورت می توان از > سنگ: یاقوت ها در دیگر صنایع مثل صنعت لیزر ،صفحات برش و سایش ،مته ،ساعت سازی ، دندان پزشکی و … استفاده نمود.
سنگ متولدین ماه شهریور
گوهریست به‌ رنگ‌ آبی‌ روشن‌ تا تیره و سمبل‌ صلح‌ و رنگ‌ تسکین ‌دهنده‌ و نوازشگر چشم.
یاقوت‌ کبود SAPPHIRE سمبل‌ واقعیت، وفاداری، عقل‌ و تفکر است چنانکه‌ گاه‌ آن‌ را سنگ‌ خردمندان نیز می‌ نامند.
در قرن‌ نوزدهم‌ جواهر شناسان‌ متوجه‌ شدند که‌ یاقوت‌ کبود از خانواده‌ کروندوم‌ و عنصر رنگ‌ در آن‌ آهن‌ و تیتانیوم‌ است.
سافایر به‌ رنگ‌ های‌ قرمز- قرمز روشن ، صورتی ، زرد و سبز وجود دارد که‌ همگی‌ فرمول‌ شیمیایی‌ یکسان‌ دارند و عناصر رنگ‌ موجود در آنها باعث‌ تنوع‌ رنگ‌ می ‌شود یاقوت‌ کبود و یاقوت‌ قرمز دارای سختی‌ بالا هستند و به‌ همین‌ دلیل‌ برای‌ دستگاه‌های‌ برش‌ و سایش از آنها استفاده‌ می‌ شوند. در موارد دیگر از یاقوتها در ساخت‌ نوک‌ خودکار و صنعت‌ ساعت ‌سازی‌ استفاده میشود.معادن‌ مهم‌ یاقوت کبود در کشورهای‌ استرالیا ، سریلانکا ، تایلند ، برمه ، کامبوج کشمیر , کنیا ، تانزانیا ، افغانستان‌ و ماداگاسکار قرار دارد. دو معدن‌ مهم‌ در تایلند که‌ شهرت‌ جهانی‌ دارند عبارت اند از معدن‌ چانتابوری‌ CHANTABURI و کان‌جان‌بوری‌؛ که‌ چانتابوری‌ محل‌ عمده‌ معاملات‌ سنگ‌ یاقوت‌ در دنیا میباشد.

امروزه تایلند از مشهورترین‌ مراکز مهم‌ تراش‌ سنگ‌ یاقوت‌ و دیگر انواع‌ سنگ‌ های‌ جواهر است و در حال‌ حاضر یکی‌ از کشورهای‌ عمدهِ صادر کننده‌ در این‌ زمینه‌ محسوب‌ می‌ شود. علاوه بر این از قدیم‌ معادن‌ یاقوت‌ کبود کشمیر در دنیا مشهور بوده‌ است، زیرا سافایرهای استخراجی‌ از این‌ منطقه‌ دارای رنگ‌ و جلای‌ زیبا بوده و مرغوبیت‌ بالا داشته اند.
سافایرهای‌ درشت‌ و مرغوب‌ بسیار کمیابند و بعضی‌ از انواع‌ آن‌ شهرت‌ جهانی‌ دارند؛ از جمله‌ ستاره‌ هند با وزن‌ ۵۳۶ قیراط‌ در موزه‌ علوم‌ طبیعی‌ نیویورک، ستاره‌ آسیا به‌ وزن‌ ۳۳۰ قیراط‌ و ستاره‌ نیمه ‌شب به‌ وزن‌ ۱۱۶ قیراط‌ که‌ در آمریکا در موزه‌ نگهداری‌ می ‌شوند. همچنین دو نگین‌ یاقوت‌ کبود به‌ نام‌ های‌ ادوارد و استوارت در تاج‌ پادشاهی‌ انگلستان‌ وجود دارد که‌ از یاقوت‌های‌ معروف‌ هستند.

بزرگترین کریستال طبیعی یاقوت کبود جهان در سریلانکا به وزن ۴۲ کیلو گرم کشف شد که از آن نگینی به وزن ۱۷ کیلیوگرم تراشیده شد و کیفیت این نگین ارزشمند استار یا ستاره ای میباشد.
البته بزرگترین یاقوت کبود تراشیده جهان میلینیوم نام دارد که وزن آن ۹۰٫۰۰۰ قیراط یا هجده کیلو گرم میباشد.
این سنگ قیمتی که این روزها لقب بزرگترین یاقوت کبود را نیز در دست دارد به شکل مجسمه های قدیمی تراشیده شده است. قیمت تخمینی این جواهر ۱۸۰ میلیون دلار بوده و البته شرط خرید آن نیز این است که باید در مکانی قرار بگیرد که مردم بتوانند از آن بازدید کنند.این سنگ تا به حال تنها دو بار در معرض دید قرار گرفته است و میلیون ها نفر
در همین دو بار از آن بازدید کرده اند.این یاقوت کبود بزرگ در سال ۱۹۹۵ استخراج شد.
امروزه‌ یاقوت‌های‌ کبود مصنوعی‌ با خواص‌ مشابه‌ بلورهای‌ طبیعی‌ تولید شده‌ است. از سوی‌ دیگر، به ‌تازگی با رواج‌ طلای‌ سفید، استفاده‌ از یاقوت‌ کبود در ساخت‌ انواع‌ زیورآلات‌ – به‌ خصوص‌ گردن‌ آویز – متداول‌ شده‌ است. به‌ علاوه، ساخت‌ انواع‌ حلقه‌ نامزدی‌ با یاقوت کبود در اوایل‌ قرن‌ بیستم‌ باب‌ شده‌ که‌ در اروپا مورد علاقه‌ خانم‌ها به ‌ویژه‌ دختر خانم‌هاست.

یاقوت‌ کبود خواص‌ مهمی‌ دارد : از جمله‌ این‌ که‌ برای‌ آرام‌ کردن‌ عصبانیت‌ و تسکین‌ اعصاب‌ مؤثر است. اگر مدالی‌ از یاقوت‌ مرغوب‌ ساخته‌ شود به‌ دارنده‌ آن‌ آرامش‌ و ذهنی‌ فعال‌ خواهد داد. این‌ سنگ‌ اثرات‌ درمانی‌ بسیار دارد. اصولاً انواع‌ گوهرهای‌ طبیعی‌ جزو پاک ‌ترین‌ و خالص‌ ترین‌ بلورها هستند و به‌ طبع‌ دارای‌ انرژی‌ ذخیره شدهِ فراوان‌ که‌ هر کدام‌ در شرایط‌ خاص‌ از طریق‌ این‌ انرژی‌ها اثرات‌ درمانی‌ فراوان‌ دارند.

وجه تسمیه یاقوت کبود

  • وجه تسمیه یاقوت کبود : ازکلمه یونانی سافیر به معنای آبی گرفته شده است.
  • فرمول شیمیایی یاقوت کبود : AL2O3
  • Ti – Fe – Cr -V – Ni-Mn با انکلزیون های Al=52.91%O=47.9%
  • ترکیب شیمیایی یاقوت کبود : ترکیب شیمیایی این سنگ اکسید آلومینیوم است که عامل رنگ آهن یا تیتانیوم است. رنگ این سنگ دارای دامنه گسترده ای است و از سایه آبی بسیار کم رنگ تا تن بسیار آبی و سبز متغیر است.
  • رنگ : آبی – گاه زرد یا سبز ارغوانی سیاه
  • سختی یاقوت کبود : ۹
  • ضریب شکست : ۱٫۷۶-۱٫۷۷
  • وزن مخصوص یاقوت کبود : ۴ الی ۳٫۹۹
  • شفاف : مات، نیمه شفاف، شفاف
  • شکل بلورهای یاقوت کبود : بی پیرامیدال – منشوری – ندرتا پهن و کوتاه
  • ژیرمان : سریلانکا ، برمه ، هند ، چین ، کامبوج ، استرالیا ، کنیا ، زامبیا ، تانزانیا ، آنگولا فنلاند و چک و اسلواکی
  • خواص شیمیایی یاقوت کبود : در اسیدها نامحلول است
  • ناخالصی ها : از جنس روتیل سوزنی می باشد که سبب ایجاد جلای ابریشم گونه می شود.بر طبق عقیده بعضی جواهرشناسان اگر مقدار این ناخالصی ها زیاد باشد گربه یا آستریزم در یاقوت کبود دیده می شود اما عده دیگری از جواهرشناسان بر این عقیده نیستند و علت این پدیده را وجود کانالهای باریک و متقاطع در سه جهت کریستالوگرافی ذکر کرده اند.
انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

کانی یاقوت کبود در نفلین سیانیت های پگماتیتی و نیز در شرایط دگرگونی همبری و هورنفلس ها تشکیل می شوند.
تنها به کمک دستگاههای خیلی پیشرفته می‌توان یاقوتهای طبیعی را از نوع مصنوعی امروزی آن تشخیص داد چرا که صنعت ساخت یاقوتهای مصنوعی و همچنین فرایندهای بهسازی یاقوتها مدرنیزه شده است.
یاقوت های طبیعی
یاقوت کبود یکی از سه گوهر از کرندوم هاست. آن دو تای دیگر یاقوت قرمز و یاقوت صورتی می باشند.یاقوت کبود شناخته شده ترین گوهر از کرندوم هاست ولی میتواند به صورت بی رنگ، و دارای هاله هایی از خاکستری و مشکی نیز یافت شود
قیمت یاقوت های کبود طبیعی متغییر است و به رنگ، شفافیت، نوع تراش و سایز و محل پیدا شدن آن بستگی دارد. ذخایر قابل توجه یاقوت کبود در سریلانکا، تایلند، چین، ماداگاسکار و شرق آفریقا موجود است. یاقوت های کبود و قرمز معمولا در مکان های زمین شناسی مشترکی پیدا می شوند اما در محل بهره برداری آن فقط یکی از این دو مورد توجه قرار می گیرد.

یاقوت کبود

رنگ در سنگ های قیمتی شامل سه بخش می شود: نوع رنگ،تنالیته رنگ و غلظت رنگ. یاقوت کبود در ترکیبات مختلفی از رنگ و تنالیته و غلظت وجود دارد.
یاقوت کبود بر اساس درجه خلوص رنگ خود مورد بررسی قرار می گیرند. در کنار یاقوت کبود یاقوت صورتی و سبز نیز تشکیل می شود. کیفیت یاقوت کبود به میزان غلظت رنگ بنفش و ارغوانی آن بستگی دارد. مثلا اگر غلظت رنگ بنفش و ارغوانی بالاتر از 15 درصد باشد به آن یاقوت کبود با کیفیت گفته می شود در صوتی که وجود هاله خاکستری اثر عکس دارد و باعث بی کیفیت شدن یاقوت کبود می شود.
رنگ های فانتزی یاقوت سفایر
سفایر به رنگ های سبز و زرد هم یافت می شود که در بازار به یاقوت سبز و یاقوت زرد نیز معروفند. یاقوت صورتی عمیق هم زمانی به وجود میاد که در آن میزان کومیوم افزایش پیدا کند و هرچه صورتی آن عمیق تر باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد. سفایر همچنین به رنگ های نارنجی و قهوه ای نیز در طبیعت پیدا می شود. انواع بی رنگ سفایر معمولا به جای الماس و برلیان در جواهرات به کاربرده می شود.یاقوت های صورتی طبیعی معمولا قیمت های بسیار بالاتری از یاقوت های کبود دارند. اخیرا مقادیر زیادی از یاقوت های صورتی را می توانید در جواهر فروشی ها ببینید که نتیجه یک متد جدید ساخت یاقوت مصنوعی به نام لتیس دی فیوژن یا نفوذ شبکه ای است.

کاوش و استخراج یاقوت کبود

معادن یاقوت کبودی که ارزش اقتصادی دارند و یاقوت کبود از آنها استخراج می شود عبارتنداز: افغانستان ،استرالیا ،میانمار ،کامبوج ،کلمبیا ،هند ،لائوس ،کنیا ،ماداگاسگار ،نپال ،نیجریه ،پاکستان ، سریلانکا ،تاجیکستان ،تانزانیا ،تایلند ،آمریکا و ویتنام.یاقوت کبودی که از معادن مختلف استخراج میشوند ظاهر متفاوتی دارند و شامل مجموعه های متفاوتی می شوند مانند : دگرگونی کلاسیک،دگرگونی غیر کلاسیک یا ماگمایی و غیر ماگمایی.یاقوت های کبود آبی که از مناطقی خاص و یا دسته ای خاص بدست می آیند معمولا بیشتر از لحاظ تجاری مورد توجه قرار می گیرند.یاقوت های معروف لوگان،ستاره بمبئی و ستاره هند در اصل متعلق به معادن سریلانکا می باشند.ماداگاسکار سرآمد تولید یاقوت کبود در جهان است.به طور خاص معادن ماداگاسکار در اطراف شهر لاکاکا قرار داردق.قبل از باز شدن معادن لاکاکا استرالیا بزرگترین تولید کننده یاقوت کبود در جهان بود.در سال 1991 معدن جدیدی از یاقوت کبود در جنوب ماداگاسکار کشف شدو و در 1993 بهره برداری از آن شروع شد اما مدتی نگذشت که این معدن متروکه شد که علت آن مشکلات استخراج سنگ یاقوت کبود از بستر های سنگی معدن بود.در آمریکای شمالی یاقوت های کبود معمولا از ذخایر موجود در ایالت مونتانا استخراج می شوند.یاقوت های کبود بسیار مرغوب یوگو از معادن مونتانا استخراج می شوند.معادن سفایر کشمیر هنوز هم شناخته شده ترین معادن در صنعت جواهر میباشند و بیشترین تولید یاقوت کبود آن در بازه زمانی کوتاهی (اواخر قرن 19 تا اوایل قرن 20) بوده است.در حال حاضر گران قیمت ترین یاقوت متعلق به کشمیر است که قیمت آن معادل 180هزار دلار بر قیراط میباشد که مجموعا به قیمت 5 میلیون دلار در بهار سال 1393 فروخته شد.

خواص یاقوت کبود

یاقوت کبود بر اثر ارتعاشات کوانتومی میان اربیتال های آزاد نوعی انرژی (که در شرایط خاص به آن فوتون هم میگویند) از خود متصاعد می کند که باعث ترمیم مو پوست و ناخن نیز می شود و به درمان بیماری های پوستی کمک می کند.یاقوت کبود به مجموعه سیستم عصبی در انتقال پیام های الکتریکی کمک میکند و موجب کاهش بیماری های با منشا عصبی می شود.از این رو به همراه داشتن یاقوت کبود طبیعی در شرایط زندگی های پر دغدغه ای مثل شهر های بزرگ می تواند مفید باشد.یاقوت کبود (آبی رنگ) برای ناراحتی های مزمن گوشی و فکی، سینوس های پیشانی و بطن ها موثر است و نتایج بسیار خوبی برای درمان بثورات پوستی و بیماری های مربوط به پوست همراه با شستن آب یاقوت کبود طبیعی به دست آمده است. از این سنگ برای آرام کردن عصبانیت، مبارزه علیه بی خوابی، سرگیجه و تعریق زیاد نیز می توان استفاده کرد یاقوت کبود در وضعیت های روانی بیمارگون و ناراحتی های ذهنی و روانی نیز استفاده میشود.

یاقوت کبود بر اثر ارتعاشات کوانتومی میان اربیتال های آزاد نوعی انرژی (که در شرایط خاص به آن فوتون هم میگویند) از خود متصاعد می کند که باعث ترمیم مو پوست و ناخن نیز می شود و به درمان بیماری های پوستی کمک می کند.یاقوت کبود به مجموعه سیستم عصبی در انتقال پیام های الکتریکی کمک میکند و موجب کاهش بیماری های با منشا عصبی می شود.از این رو به همراه داشتن یاقوت کبود طبیعی در شرایط زندگی های پر دغدغه ای مثل شهر های بزرگ می تواند مفید باشد.یاقوت کبود (آبی رنگ) برای ناراحتی های مزمن گوشی و فکی، سینوس های پیشانی و بطن ها موثر است و نتایج بسیار خوبی برای درمان بثورات پوستی و بیماری های مربوط به پوست همراه با شستن آب یاقوت کبود طبیعی به دست آمده است. از این سنگ برای آرام کردن عصبانیت، مبارزه علیه بی خوابی، سرگیجه و تعریق زیاد نیز می توان استفاده کرد یاقوت کبود در وضعیت های روانی بیمارگون و ناراحتی های ذهنی و روانی نیز استفاده میشود.

تاریخچه یاقوت

یاقوت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های قیمتی شناخته می‌شود. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که استفاده از یاقوت به بیش از 2500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان، یاقوت به عنوان نشانه‌ای از قدرت و ثروت در میان شاهان و اشراف مورد استفاده قرار می‌گرفت. در فرهنگ‌های مختلف، یاقوت نماد عشق، وفاداری و زیبایی بوده است. در هند، یاقوت به عنوان سنگی مقدس شناخته می‌شود و در فرهنگ چینی، این سنگ به عنوان نماد خوشبختی و ثروت تلقی می‌گردد.

انواع یاقوت

یاقوت به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: یاقوت سرخ و یاقوت‌های رنگی. یاقوت سرخ، که به دلیل رنگ قرمز عمیق و جذابش شناخته می‌شود، از محبوب‌ترین انواع یاقوت است. رنگ یاقوت سرخ به دلیل وجود عنصر کروم در آن است. در عوض، یاقوت‌های رنگی شامل یاقوت‌های آبی، زرد، سبز و بنفش هستند که هر کدام ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارند. این تنوع رنگی، یاقوت را به یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی در صنعت جواهرسازی تبدیل کرده است.

خواص یاقوت

یاقوت نه تنها به خاطر زیبایی‌اش بلکه به دلیل خواص روحی و جسمی‌اش نیز مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس باورهای سنتی، یاقوت می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس و افزایش انرژی مثبت کمک کند. همچنین، برخی بر این باورند که یاقوت می‌تواند به بهبود سلامت قلب و سیستم گردش خون کمک کند و انرژی‌های منفی را از بین ببرد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، یاقوت به عنوان سنگی حفاظت‌کننده شناخته می‌شود که می‌تواند فرد را از خطرات و بلایای طبیعی محافظت کند.

کاربردهای یاقوت

یاقوت به طور گسترده‌ای در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از گردنبندها و انگشترها گرفته تا گوشواره‌ها و دستبندها، این سنگ قیمتی در طراحی‌های مختلف به کار می‌رود. علاوه بر جواهرات، یاقوت همچنین در صنعت ساعت‌سازی و فناوری‌های پیشرفته مانند لیزرها و ابزارهای اپتیکی نیز کاربرد دارد. یاقوت به دلیل سختی بالا و مقاومت در برابر خط و خش، به عنوان ماده‌ای مناسب برای ساخت ساعت‌ها و ابزارهای دقیق شناخته می‌شود.

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

انواع سنگ یاقوت و خواص درمانی آن

ارزش یاقوت

ارزش یاقوت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله رنگ، وضوح، اندازه و برش. یاقوت‌های سرخ با رنگ عمیق و شفافیت بالا معمولاً بالاترین قیمت را دارند. به عنوان مثال، یاقوت‌های «بلودور» که از میانمار استخراج می‌شوند، به عنوان با ارزش‌ترین یاقوت‌ها شناخته می‌شوند. در مقابل، یاقوت‌های رنگی معمولاً قیمت کمتری دارند، اما هنوز هم می‌توانند در جواهرات لوکس و زیبا مورد استفاده قرار گیرند. بازار یاقوت به دلیل تقاضای بالا و عرضه محدود، همواره در حال تغییر است و این امر می‌تواند بر روی ارزش این سنگ تأثیر بگذارد.

نتیجه‌گیری

یاقوت، سنگی با زیبایی خیره‌کننده و تاریخچه‌ای غنی است که در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف به عنوان نماد قدرت، عشق و ثروت شناخته می‌شود. با وجود تنوع رنگی و خواص منحصر به فردش، یاقوت همچنان یکی از محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین سنگ‌های قیمتی در جهان است. از کاربردهای آن در جواهرسازی تا فناوری‌های پیشرفته، یاقوت به عنوان یک سنگ قیمتی با ارزش، نقش مهمی در زندگی بشر ایفا می‌کند. با توجه به ارزش و زیبایی این سنگ، جایگاه یاقوت در دنیای مدرن همچنان پابرجاست و الهام‌بخش طراحان و هنرمندان در سرتاسر جهان است.

منبع: سایت اخبار جهان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.